Periodòncia

La periodòncia és l’especialitat mèdico-odontològica que tracta les malalties que afecten els teixits que suporten la dent: geniva, arrel, lligament periodontal i òs. Normalment la inflamació de genives es produeix per l’acumulació de placa bacteriana i tosca. Quan la infecció es produeix a la línia de la geniva l’anomenem gingivitis; quan aquesta avança i afecta a la part més interior l’anomenem periodontitis.

La neteja dental que duem a terme diàriament a casa manté les dents netes però no elimina la tosca acumulada. La profilaxis o neteja dental professional amb l’ús d’ultrasons permet l’eliminació de la tosca i els bacteris que hi habiten.

Una insuficient higiene bucodental és la principal causa de la gingivitis i periodontitis. Freqüentment tenim tosca que no detectem i només una neteja professional pot eliminar.

Tens inflamació de genives?

Segons la Societat Espanyola de Periodòncia i Osteointegració, la gingivitis i la periodontitis són les malalties bucodentals més comuns en adults.

Com ho pot detectar el pacient?

• Sagnat de genives al raspallar-se
  • Modificació de l’alçada de la geniva (es pot veure l’arrel)
  • Sensibilitat (a l’aire o bevent líquids freds o calents)
  • Mal alè
  • Mobilitat de les dents (fases avançades)

En ocasions, la inflamació de genives o gingivitis també pot tenir com a factors etiològics determinades malalties sistèmiques, el tabac, determinats fàrmacs, estrès i canvis hormonals. Tot i que la majoria de vegades és causada per una higiene oral insuficient.

Per tal de mantenir una correcta higiene bucodental i evitar la inflamació de genives i sagnat, recomanem que es dugui a terme una revisió com a mínim un cop l’any i efectuar una neteja dental professional si cal .

Quan és necessària una cirurgia periodontal?

La periodontitis es desenvolupa quan la infecció ha avançat fins la part més interior de les genives i afecta l’estructura que dona suport a la dent (arrel, òs i lligament periodontal).

En tota periodontitis és necessari efectuar neteja de l’interior de les genives a través del que anomenem raspat i allisat radicular (eliminació de la tosca aferrada a l’arrel i allisat de la seva superfície per a permetre l’adhesió de la geniva).

Quan l’afectació és profunda sabem que caldrà cirurgia, el raspat i allisat previ millorarà la situació bacteriana i inflamatòria de la zona però serà la cirurgia la que ens permetrà solucionar el problema de forma realment efectiva.

A la Clínica Dental Gisbert utilitzem tècniques de cirurgia mínimament invasives amb la qual minimitzem les incisions quirúrgiques i afavorim una recuperació més ràpida i amb menys molèsties.

Peridòncia, raspatge i allisat
Cirugia periodontal
Cirugia periodontal regenerativa

Tècnica Pinhole

La tècnica Pinhole és un nou tractament periodontal quirúrgic, investigat i desenvolupat als Estats Units (Los Angeles) pel Professor Chao (propietari de la seva patent).
Per a dur a terme la formació en aquesta tècnica i poder aplicar-la en el dia a dia clínic amb els nostres pacients s’imparteixen unes jornades completes teoricopràctiques on es poden adquirir els coneixements d’aquesta; aquestes jornades es realitzen en les seves instal·lacions, que han estat preparades de manera específica per a això.
Després d’aquests dies els clínics allí presents (periodoncistes), obtenen una acreditació oficial que els atorga les virtuts de poder realitzar de la forma indicada l’aplicació clínica, sempre sota els rigorosos protocols que aquesta requereix per a l’el seu èxit final.

Quan s’usa la tècnica Pinhole?

Les recessions són la pèrdua de les estructures de suport tant de geniva com de l’os, d’un o diverses dents. Aquesta pèrdua de teixit crea una imatge de dent llarga a conseqüència de l’exposició de l’arrel, creant sensibilitat i feblesa funcional. Davant aquest escenari, es poden realitzar diferents tipus de tècniques regeneratives dels teixits per a així millorar l’estructura de suport, reduir la sensibilitat i millorar l’estètica. Dins del gran ventall de cirurgies periodontals per al recobriment de genives que hi ha avui dia com a opcions de tractament, la tècnica *Pinhole és la més innovadora i menys traumàtica comparant-la amb la resta de tècniques.
Al llarg dels anys, les tècniques quirúrgiques en general -i en el mitjà oral en particular -, han anat avançant per a arribar a ser menys traumàtiques, amb millors post-operatoris i, en un percentatge alt, amb àrees d’entrada detallades per on es duu a terme la intervenció (artroscòpia).

Com es duu a terme la tècnica Pinhole?

La tècnica *Pinhole té les mateixes bases que l’artroscòpia, ja que no es realitzen incisions només es necessita una petita perforació; es duu a terme sense empelts provinents del paladar, evitant així una zona quirúrgica afegida a la zona a tractar; i finalment, a causa del petit que és la perforació per on treballem, no necessita sutures.

Si entrem detalladament amb la tècnica mitjançant una perforació una mica més allunyada de la zona afectada, aconseguim tenir accés directe a la zona quirúrgica i mitjançant uns instruments (que només es poden adquirir en el curs, ja que són específics i patentats per a la tècnica) es van alliberant (deixant anar) els teixits fins que aconseguim així crear una zona sense tensió i per tant la suau reposició dels teixits en el seu lloc, recobrint les recessions que s’havien generat prèviament.

Finalment, com si fos un globus, es van introduint en la perforació inicial, unes tires de col·lagen, afavorint així la producció natural del mateix i la seva cicatrització per segona intenció.

Avantatges de la tècnica Pinhole

Una de les virtuts que té la selecció d’aquesta tècnica, és la millora quant al compromís de la vascularització. El sagnat que hagi de la zona és clau per a l’èxit de qualsevol tractament periodontal i aquesta tècnica, al no tenir incisions i no alterar cap estructura vascular, aconsegueix que la vascularització segueixi gairebé íntegra com al principi. Així es millora la cicatrització i fent que els resultats siguin tremendament satisfactoris per al clínic i òbviament per al pacient.