Articulació temporo-mandibular (ATM) o bruxisme

Els trastorns de l’articulació temporo-mandibular o ATM són afeccions que poden causar dolor de mandíbula i de les estructures associades, com el coll, la cara o l’oïda. Els problemes d’ATM afecten generalment la capacitat d’empassar aliments, la masticació, la parla, expressions facials o la respiració.

A vegades, el bruxisme no presenta símptomes i la persona no se n’adona del problema. És per això que les revisions dentals rutinàries esdevenen importants.

A la causa del dolor de mandíbula hi pot intervenir una mala oclusió (tancar malament), traumatismes, contractures musculars, bruxisme, estrès o tensió.  Es fa una anàlisi detallada per arribar a un correcte diagnòstic i recomanar el tractament més efectiu en cada cas.

El bruxisme

Les persones que pateixen de bruxisme estrenyen fortament les dents de baix amb les de dalt i/o les cruixen cap avant i enrere, moltes vegades de manera inconscient. Aquest trastorn pot desembocar el desgast i fractura de les dents, hipersensibilitat, inflamació, dolor de cap i oïda, maloclusions, insomni o ansietat.

L’enfocament terapèutic varia segons els casos i pot incloure: consells ergonòmics (postura i moviments), canvi de determinats hàbits, tractament fisioteràpic (decontarcturant, antiàlgic i reeducador), mesures per a contrarestar l’estrès i fèrules de descàrrega.